Open Close

WHISTLEBLOWER

Skærmbillede 2016-07-26 kl. 14.04.19

Energiakademiets helt egen kaospilot (i ordets forstand) Malene Annikki Lunden er på listen over bidragsydere i 2016 afhandlingen ‘TOPIA‘ – IMPOSSIBLE – I’M POSSIBLE (Kaospilot team 20 final projects) med artiklen ‘Whistleblower‘ Læs artikel her

Malene har igennem en lang årrække arbejdet tæt med kaospiloterne, som klient, partner, inspirationskilde og sensor.

Jeg har altid drømt om at blive en uddannet kaospilot, fordi de unge studerende har fingeren på pulsen på alle de mellemrum som ikke bliver fyldt ud. Jeg har igennem tiden haft en del kaospiloter tilknyttet mit arbejde på Samsø Energiakademi. De er top specialister på hvordan processer kan fremme alt fra visioner til nye ideer og andet afgørende for de nødvendige samfunds tiltag som kan skabe resiliens.

Resiliens, psykologisk begreb om en særlig modstandskraft, der gør, at nogle mennesker klarer sig godt på trods af, at deres livsbetingelser udgør en risiko for at udvikle fx psykiske skader. Begrebet bruges især om børn, de såkaldte mælkebøttebørn, der udvikler sig godt, selvom de vokser op i risikomiljøer.

Ordet resiliens kommer af engelsk resilience ‘ukuelighed ‘.

Resiliens udvikler sig i samspillet mellem medfødte egenskaber og omgivelserne. En god ven eller en støttende anden voksen kan fx afhjælpe belastende familieforhold. Udadvendthed og kontaktstyrke kan i nogle tilfælde hjælpe barnet; omvendt kan en vis indadvendthed og tilbageholdenhed hjælpe det barn, der fx er i fare for at havne i kriminelle miljøer, hvor pågående adfærd er i høj kurs. Man kan således ikke pege på entydige træk, der fremmer resiliensen, men må vurdere hvert enkelt tilfælde i tilrettelæggelsen af det socialpædagogiske arbejde.

Skærmbillede 2016-07-26 kl. 13.00.33

Dette års Kaospiloter

De andre bidragsydere som arbejder med bæredygtighed alt fra politik til filosofi og økonomi.

Uffe Elbæk

Zaid Hassan

Bilss Browne

Maria Susana Muhamad

Andrew Taggart

Gunter Pauli

Carol Sanford

Skærmbillede 2016-07-26 kl. 14.10.39

 

Flattr this!

Leave a comment

All fields marked (*) are required