Open Close

Nogle gange kommer inspirationen fra den anden side af verdenen

Alex Newcombe

Mit navn er Alex Newcombe, og jeg er en student fra Australien. Jeg undersøgte Samsø Energiakademi på internettet før jeg kom her for at få praktisk erfaring i august. Den praktiske tilgang og udvikling inspirerede mig. Vedvarende energi er en passion for mig, og jeg har studeret civil- og miljøteknik i 3 år “Down under”, og vil nu studere et semester på Danmarsk Tekniske Universitet (DTU). Selvom jeg var blevet inspireret, havde jeg stadig nogle spørgsmål da jeg kom. I denne artikel vil jeg dele min fortælling, hvad jeg har lært og hvordan det kan bruges hvor som helst.

Samsø Energiakademis vision for fremtiden var hvad der i begyndelsen inspirerede mig, og nu hvor jeg er her, er jeg blevet endnu mere inspireret. Samsø er lykkes med at “walking the walk” med henblik på grøn udvikling hvor mange politikere “talk the talk”. Det er inspirerende at se et samfund bevæge sig mod at blive uafhængig af fossile brændsler.

Hvad Samsø er lykkedes med, har styrket den sociale, miljømæssige og økonomiske kapital på øen. Jeg har lært at muligheden for at lokale kan få andele i vindmøllerne føjer alle tre kapitaler sammen i en cirkel. Det betyder, at “de tre søjler for bæredygtighed” er forbundet, som de bør være, for at øge bæredygtighed som en helhed. Økonomisk bæredygtighed er øget via andelene og de lokale håndværkere har fået mere arbejde og yderligere kvalifikationer på deres respektive områder. Miljømæssig bæredygtighed er forøget som en følge af mindre forurening efterhånden som der bliver brugt mindre fossil energi  på øen og transporteret til Samsø.

En af de mest interessante aspekter af udviklingen på Samsø er den sociale kapital skabt via bl.a. vindmøllerne. Der er en relation mellem samfundet og vindmøllerne; Samsingerne kan se hvor deres energi bliver skabt og den er til dels eget af dem selv. Energien er ikke helt privatiseret, og det styrker faktisk følelsen af identitet og fællesskab, noget der ofte overses inden for energiområdet.

Hemmeligheden er ikke at have hemmeligheder. Offentlige møder var med til at etablere en fællesskabs holdning i samfundet som blev bragt med ind i udviklingen. Fællesskabets bekymringer skal man lytte til og tage stilling til. F.eks. var smeden på Samsø tøvende ved at erstatte oliefyrene, da det var hans eneste indkomst. Uddannelse blev givet om solceller og jordvarme og smeden har udvidet hans viden og forretnings kapacitet. Der blev kigget på de individuelle problemer og de blev transformeret til muligheder for yderligere udvikling.

Hvis planerne ikke var blevet kommunikeret så effektiv ud, så ville udviklingen nok have været økonomisk og miljømæssig positiv for øen, men den lokale opbakning ville ikke have været så entusiastisk og udviklingen ville måske ikke have fortsat. De miljømæssige og økonomiske fordele ved vedvarende energi er der bred enighed om, men det sociale aspekt bliver ofte overset, og det er yderst vigtigt for at få et projekt fra start. Efter min mening skal det første skridt være at opnå social kapital, og støtte fra samfundet, og  “for at lede folk, gå bag dem” som Lao Tzu sagde.

Transport via fossilfrie brændsler er den næste store udfordring, specielt for en ø, hvor den primære kontakt med resten af Danmark er en diesel færge. Da landbruget er en af de største erhverv på øen, kan landbrugsaffald gøre biobrændsel til en potentiel mulighed til at håndtere denne udfordring, og hvis det kan ske nogle steder, så kan det ske på Samsø.

Flattr this!

5 comments

  1. Jimmy Flindt siger:

    Dear Alex,
    Perhaps you can inspire your colleages at Samsø Energy Academy by referring to some proven technique from ‘down under’ by using renewable energy (sun & wind) in marine transportation like the Australian Solarsailor http://www.solarsailor.com.au/ for example by testing some of the principles of this technique on the Samsø ferries?
    As you might be aware a large part of the world’s CO2 emissions can be subscribed to international shipping and what could be more suitable if Samsø could pave the way by using renewable energy on the ferries to Denmark’s renewable energy island?
    It seems a Swedish Shipping company Stena Line has achieved great test results by minor investments in mounting two (2) small windmills on the top deck in front on their ferries, see article of 22.06.2011
    http://www.energy-supply.dk/article/view/65505/stena_line_forst_i_verden_med_vindkraft_pa_faerge?ref=newsletter&nls=fe77e201
    where the largest gains comes from the effect of lowering air ressistance.
    This potential must be worth testing on the Samsø ferries.
    What do you think?

  2. Alex Newcombe siger:

    Thanks for the comment Jimmy.

    The idea of installing wind turbines on a ferry is an exciting one for sure. When it comes to new technology, I think there is great potential by thinking about where energy is. For example, the T-box, tiny wind turbines that create energy from passing trains. http://www.gizmag.com/tbox-concept-would-capture-wind-energy-from-speeding-trains/18272/

    As for Samsø ferries, I think there could be great potential to use the wind energy, perhaps in combination with biofuel for a future ferry!

  3. Jimmy Flindt siger:

    Dear Alex,

    Why has your reply to my comment on 24th August 2012 been deleted?

  4. More to Come siger:

    Hej Jimmie.

    The comment was blocked by energiakademiet .dk’s spam filter.

    //Admin

  5. Jimmy Flindt siger:

    Dear Alex and Admin,
    First of all thanks for your reply and the explanations given from Admin.
    Referring to my previous comments re the use renewable energy in marine transportation and the Samsø ferries I take the opportunity of referring to latest news article from September 2012 about the world’s first electric ferry in Norway on FC website, see more details:
    http://www.folkecenter.net/gb/news/world/electricferry-for-120-cars/

Leave a comment

All fields marked (*) are required