Open Close

Fossilfri Ø – Så er vi i gang igen!

DSCN1629beskåret2

Sommeren går på hæld. Det er tid til at tage fat på de næste skridt.

Mange engagerede borgere er med til at skubbe gang i udviklingen af Samsøs fremtid uden olie, benzin, kul og gas. Siden vi startede ved borgermødet i april på Energiakademiet, har flere af interessegrupperne sol, vind, biogas, transport, energirenovering og bobler været i gang.

Solgruppen har fx været på besøg hos Klima-, Energi- og bygningsminister Martin Lidegaard for at diskutere fællessolcelleanlæg. Biogasgruppen kredser sig ind på den store opgave det er at etablere et biogasanlæg med folkelig forankring. Et af initiativerne med elbiler bliver ”Byg din egen elbil” -et aftenskolekursus, som transportgruppen forbereder, hvor man kan komme og bygge en elbil selv. Bedre vilkår for cyklister er også højt prioriteret i gruppen.

På det netop afholdte fællesmøde d. 27. aug. fortalte de enkelte grupper om forskellige initiativer og om efterårets aktiviteter. Boblegruppen, der tager sig af emner udenfor de andre kategorier, skal i gang med at arrangere et stormøde om Samsøs fremtid, hvor Fossilfri Ø indgår som et af flere temaer. I vindgruppen er man begyndt at kigge på udskiftning af vores eksisterende land- og havmøller. Også energirenovering af vores boliger kommer snart i fokus.

Grupperne er i gang med en køreplan for efterårets aktiviteter. Hvis du har lyst til at høre nærmere om, hvad grupperne laver, eller være med til et møde indenfor dit interesseområde, så er du velkommen til at komme forbi Energiakademiet til en kop kaffe, ringe hertil, eller skrive til Michael Kristensen, der er tovholder på Fossilfri Ø projektet (mk@energiakademiet.dk).

Flattr this!

3 comments

  1. Søren Stensgaard siger:

    Grupperne er altid åbne for flere deltagere – kom fx. og vær med i Transportgruppen – og prøv en elbil 😉

    vh

    Søren S (medlem i transport gruppen)

  2. Jimmy Flindt siger:

    Ja prøv en elbil. Ligesom med elbilerne viser Norge nu igen at være kommet et kvantespring foran med bygning verdens første eldrevne færge, jf artiklen fra September 2012 på folkecentrets hjemmeside http://www.folkecenter.dk/dk/news/int/elfaerge-til-120-biler/ .

    Norge får hermed formentlig skabt masser af innovation, nye virksomheder og nye jobs indenfor ny miljøvenlig teknologi indenfor den maritime transport, medens udviklingen indenfor udnyttelsen af VE indenfor den maritime transport i en stolt gammel søfartsnation som Danmark synes at ligge stille eller være deponeret hos de helt store rederier som A.P. Møller-Mærks A/S sammen med Nordsøolien, medmindre Samsøfærgene vælger at vise vejen på samme måde som Danmarks førende VE-Ø har vist vejen for resten af Danmark og store dele af den øvrige verden.

    Andre har vist potentialet i udnyttelsen af VE indenfor den maritime transport, jf f.eks. den australske turistsejler Solar Sailor http://www.solarsailor.com/ eller http://www.ecoprofile.dk/thread-2431-Udvikling-af-miljovenlige-bade.html# .

  3. Jimmy Flindt siger:

    Jeg henviser desuden til to artikler vedr. det svenske rederi Stena Lines beskedne investeringer i 2 små vindmøller (1 mio. svenske kroner) på fordækket fra 22. juni 2011 under referencen:
    http://www.dr.dk/P4/Nord/Nyheder/Frederikshavn/2011/06/22/145657.htm
    http://www.energy-supply.dk/article/view/65505/stena_line_forst_i_verden_med_vindkraft_pa_faerge?ref=newsletter&nls=fe77e201
    som efter min opfattelse er gode eksempler på, at der er god økonomi i at udnytte VE som hjælp til fremdrift af færger, jf nederste afsnit (citat) fra førstnævnte artikel:
    De to vindmøller står rederiet i en million svenske kroner. De ventes tjent ind på kun otte måneder.
    Hertil kommer den visuelle effekt eller symbolværdien om man vil ved montering af 2 små vindmøller på fordækket af en færge til Danmarks førende VE-Ø.

Leave a comment

All fields marked (*) are required