Open Close

Be the change

IMG_4023

Skal man være lavet af et specielt stof for at stille sig op, på trods af modstand, og kæmpe videre, for det man virkeligt tror på.

I så fald er folkene bag Energiakademiet lavet af dette stof.Hele befolkningen har været med til at gøre Samsø til en grøn ø, det har taget dem 10 år i følge masterplanen der blev udarbejdet i 1997.

Samsingerne vil nu kaste sig ud i en ny masterplan: Samsø 2.0

Nyheden er skrevet af:Malthe Kjær, Celina Jensen, Laura Lillelund, Line Nielsen & Magnus Kofoed

Vi er fem elever fra Hou Maritime Idræstefterskoler, som har været på besøg på Energiakademiet. Vi fik en dejlig velkomst af det fantastiske personale fra Akademiet. Vi fik og fortalt akademiets historie og fik denne opgave at skrive denne artikel til Energiakademiets hjemmeside. Vi har taget udgangspunkt i sætningen “ Be the Change” og interviewed 2  fra ansatte fra Akademiet: Lene  Skafte Bestmann og Jesper Roug Kristensen.

Begge forklarede, hvordan de så Samsø 2.0  sprede sig til de dele af Danmark som ikke er med med deadline i 2050. Hvor meningen er at Danmark skal være fossilfrit. Samsø er Danmarks vedvarende energi og det har kørt i godt 12 år og har nået målsætningen om at være 100% selvforsyende med godkendt alternativ energi . Jesper beskriver det således, at vi startede med at plukke de nederst hængende “æbler på træet”. Mens  i den nærmere fremtid skal vi til at række højere for at nå disse “æbler”. Det hele lader sig kun gøre ved at sætte små delmål, så man til sidst har rippet helle træet for frugt. Eksempelvis har Samsø en målsætning, om at de i 2020 vil have, at 50% af bilerne på samsø er elbiler, og i 2030 80%.
Det har været vigtigt for Akademiet at have de lokales opbakning, og nu da de er veletableret møder ikke ret megen modsstand. Det handler om at have en balance imellem “ bottom up” og “top down”, da staten har nogle gode knapper at skrue på i form af afgifter og tilskud, mens velvillje og økonomi skal hænges sammen med befolkningen på Samsø som er dem som skal udgør kernen.

Vi snakkede med nogle lokale: Havnefogeden på Ballen Havn, en turist, og en delikatesse-forhandler.

Havnefogeden sagde at hele tanken bag “Samsø 2.0”, syntes som en god idé, men han mistænker det for at gå hårdt udover de lavest lønnede. Og det samme gælder hans mening omkring indførelsen af el-biler. Han siger at han er positivt overrasket over hvor langt de er nået og de investeringer han har gjort i projektet har været det værd. Han frygter lidt at det hele er en dille og måske er endt i glemmebogen om 50 år.

Delikatessehandleren sagde at grøn energi er kommet for at blive, og det ikke er en mulighed, men en nødvendighed. Han sætter sig over hvor lidt opmærksomhed, Samsø har fået i de danske medier, i forhold til i de udlandske. Lars syntes at projektet har sat fokus på, at man skal handle lokalt for at spare CO2 men også for at beholde arbejdspladserne på Samsø. Det har været godt for fælleskabet på Samsø, og har beholdt beboerne på øen istedet for at flytte ind til byen, hvilket også har styrket fællesskabet. For nogen er det ikke længere en hobby men en livsstil. Han siger at el-biler er fantastiske, jo før jo bedre, men er en økonomisk udfordring.

Turisten siger at det hele er en god idé, men at det ikke er realistisk pga. økonomiske årsager.

Det skibsformede hus ” Energiakademiet” er nu sejlklar, men vil det støde på grund, og er hele Danmark klar til at stige om bord på det nytænkende skib?

Flattr this!

Leave a comment

All fields marked (*) are required