Open Close

Klima og Energiministeriet har kåret vinderne !

Skærmbillede 2014-10-29 kl. 00.23.16

Det er med stor glæde at lykkeønske jer med jeres arbejde omkring jeres perspektiv på hvordan i tænker og tror omkring klima og miljø og fremtiden.

Hele staben på Energiakademiet glæder sig til at føre jer igennem Samsøs historie omkring den helt store omstilling til at kunne kalde sig Danmarks vedvarende energi Ø. I kommer til at stifte bekendtskab med hvordan omgivelserne ser Samsøs udvikling til gavn for planeten. Men det var ikke derfor alle Samsingerne gik i gang med den grønne omstilling helt tilbage i 1997, men fordi de gerne ville blive ved med at kunne leve og virke i et bæredygtigt Samfund.

Engang var Samsø kun kendt for sine tidlige kartofler, nu ser og besøgere hele verden Samsø for at stifte bekendtskab med hvordan der er investeret ca 440.000 millioner igennem 17 år på grønne teknologier. Hvilken historie !

Elever fra 20 forskellige gymnasier og 15 forskellige grundskoler har indsendt i alt 316 artikler, som er blevet bedømt af meteorolog og vejrvært Jesper Theilgaard samt Store Nørderne fra Danmarks Radio. Den vindende artikel fra grundskolen blev Younes Deaibes og Benjamin Nordentoft fra 9.X på Katrinebjergskolen i Aarhus med artiklen De ældre lærer de yngre, og begrundelsen herfor er:

Skærmbillede 2014-11-03 kl. 12.02.41

“Vi synes, at casen i artiklen er fantastisk. I artiklen skinner både de ældre og de yngre elevers glæde ved projektet igennem. Eleverne bag artiklen har fundet flere gode kilder både på og uden for deres egen skole. Og så sætter de fokus på, at mange af klodens problemer stammer fra vores høje forbrug,”

siger dommerne, Store Nørderne Kåre og Emil.

Læs artiklen her

Læs begrundelsen i sin fulde længde

Tillykke hvor vi glæder os til at modtage  – Vinderen fra gymnasiet blev Marcus Roldgaard fra Sankt Annæ Gymnasium.

Tillykke til jer fra Vinderen fra folkeskolen blev Younes Deaibes og Benjamin Nordentoft, 9.x på Katrinebjergskolen i Århus.

Flattr this!

Leave a comment

All fields marked (*) are required