Open Close

Vinderne kommer til Samsø Energiakademi Imorgen for at modtage sin pris !

vindere_folkeskole

Klimajournalistik på skoleskemaet

Mandag, 26 maj, 2014
Nu kan skole- og gymnasieelever springe ud som klimajournalister i en undervisningskampagne, som Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har udviklet i samarbejde med DR. Kampagnen hedder “Nyheder fra en varm fremtid”, og klasserne bag de to bedste artikler vinder et ophold på Samsø Energiakademi.

De ældre lærer de yngre

Skrevet af: Younes Deaibes og Benjamin Nordentoft. 9.x katrinebjergskolen.

24 oktober kåres vinderne !

Vi fælder regnskoven med rekordhastighed, vi producerer mere og mere CO2 og isen smelter hurtigere og hurtigere. Kan vi gøre noget ved det?

En 9. klasse på Katrinebjergskolen har skiftet den almindelige undervisning med tørre øvelser i matematik-, fysik- og geografibøgerne ud med forskning og forsøg.

De har som følge af en temauge skullet formidle om vejr og klimaændringer for nogle 2. klasser. Med hjælp fra Nordea fonden har de fået støtte til at købe redskaber til at måle flere forskellige klima- og vejr relaterede ting. De ældre elever startede ud med at vise de unge elever en fremlæggelse om eventuelle konsekvenser ved klimaforandringerne i nutidens samfund, derefter gik de udenfor med de unge for at tage nogle målinger og lære om miljøet, de brugte meget visuelle værktøjer, og ting de små kunne røre ved.

Det hjalp dem med at bibeholde koncentrationen og gavnede hukommelsen. Det ligner noget, der hører til blandt legesagerne i en sandkasse, men instrumentet er topmoderne indenfor vejrforskningen. Det måler vind- og lysforhold og kan dermed fortælle om der f.eks. er høj- eller lavtryk.

”Vejr-instrumenterne er et fantastisk redskab. Vi viser instrumenterne til de ældste elever og lader så hver enkelt af de store undervise én af de små, fordi det giver læring begge veje. De små lærer en masse praktisk om, hvad man kan bruge instrumenterne til. Ved at lytte til de fremlæggelser og forsøg, de ældre viser omkring fremtidens klimaændringer, bliver de små elever klogere og som følge af at formidle videre, bliver de store elever klogere på, hvad de selv kan” udtaler Tina Leth, naturfagslærer på katrinebjergskolen.

”Det var faktisk hyggeligt at arbejde med 2. klasserne, ikke så besværligt som man skulle tro, og så var det let at formidle for dem, så alt i alt var det sjovt! Man blev mere sikker på sig selv ved at være i en lærerrolle, og man fik mere styr på det” udtaler Ailin Hosseini, der er elev i 9.klasse.

Isak Jensen fra 2. klasse supplerer: ”Det meget nemmere at koncentrere sig, når vi har en underviser for os selv. Jeg har blandt andet lært, at hvis vi ikke passer bedre på naturen, så vil der ikke være mere chokolade i fremtiden”.

Bagsiden af materialisme
Hvis vi opretholder vores forbrug på det stadie, hvor vi er nu, skal vi ikke kigge langt ud i fremtiden for at se, at det går helt galt. Hver gang du køber en ny mobiltelefon, bidrager du til forurening i naturen. Vi er heldigvis blevet mere selvbevidste på miljøproblemet, vi udvikler hele tiden ny teknologi, der kan skabe bæredygtig energi, men desværre ikke effektivt nok, og derfor er det vigtigt, at vi prøver at mindske vores forbrug og skærer ned på ligegyldige ting. Som forbrugere har vi alle et ansvar, og vi må spørge os selv, præcis hvor meget den nye telefon er værd.

’’Hvad kan vi så gøre for at bryde vores kurs? Vi må prøve at ændre vores daglige normer, begynde at tænke mere miljøbevidst, og oplyse dem, der er usikre eller i tvivl, og til sidst må vi satse på bæredygtig energi og håbe, at det ikke er for sent når vi endelig kommer til det punkt, hvis vi kommer til det punkt, med en næsten CO2 neutral verden’’ udtaler Kasper Lund fra Århus universitet.

Fra Energiakademiet glæder vi os meget til at skulle have 24 timer intenst døgn sammen.

Velkommen og hurra fra hele Samsø !

Flattr this!

Leave a comment

All fields marked (*) are required