Delmål 4.7:
Inden 2030 skal alle elever have tilegnet sig den viden og de færdigheder, som er nødvendig for at fremme bæredygtig udvikling, herunder bl.a. gennem undervisning i bæredygtig udvikling og bæredygtig livsstil, menneskerettigheder, ligestilling mellem kønnene, fremme af en fredelig og ikkevoldelig kultur, globalt medborgerskab samt anerkendelse af kulturel mangfoldighed og af kulturens bidrag til bæredygtig udvikling.
Overordnet ville vi:
Iværksætte en ny Nordisk efteruddannelse
Samle deltagere fra alle de Nordiske lande
Opbygge en uddannelse med et curriculum funderet i både praktisk og teoretisk viden, som omhandler den bæredygtige omstilling og udvikling i Norden.
Ligge den teoretiske evalueringen af uddannelsen i Danmark.
Løbetid:
Projektet blev en realitet i 2006 -2007 – 2018.
Ressourcerapport blev udviklet og skrevet af Idebank N – NVL Sverige.
Konference med interessenter blev også afviklet og der blev besluttet at gå videre med Ideen om at iværksætte en ny Nordisk uddannelse med styregruppe og ansøgning hos Nordisk Ministerråd.
Udvikling og afvikling: 2014- 2015- 2016.
Via egne netværk lykkedes det med en relativ beskeden indsats at skaffe tilstrækkeligt med deltagere til uddannelsen, og deltagerne kom fra alle nordiske lande. Der var ikke frafald under kursusforløbet, og alle gennemførte det.
I betragtning af at deltagene selv er voksenundervisere, og at mange af dem i forvejen havde erfaring med at arbejde med bæredygtig udvikling, er det bemærkelsesværdigt at der kun på enkelte punkter undervejs blev rejst kritik af kursusplanlægningen, mens
der ved afslutningen af kurset var masser af ros og begejstring for kurset blandt deltagerne.
Lokale aktører:
Yduns Have, som er en økologisk forening der arbejder med at fremme bæredygtige fødevare og produktion, samt Samsø Golfbane, der er en demonstrationsmodel på hvordan bæredygtig livsstil kan etableres.
Partnere:
Norge – Ellen Stavlund, VOFO
– Kirsten Paaby, Stiftelsen Idébanken
– Kristine E. Morton, Internasjonalt utvalg for folke- høgskolen (IU)
– Øyvind Brandt, Norsk Folkehøgskolelag
– Odd Erik Randen, Studieforbundet Natur og Miljø
Sverige – Miriam Sannum, RCE Västra Göteland
– Karin Bengtsson, Økologi og Genetik, Uppsala Uni- versitet
– Sara Andersson, Uppsala Centre for Sustainable Development (CSD) og Regional Centre of Excellence (RCE) Uppsala
– Carl Lindberg, The Swedish National Commission for UNESCO
Finland – Tove Holm, NOVIA University of Applied Studies
– Ulrica Taylor, Förbundet för arbetar- och medborgar- institut i Svenskfinland, FAMI rf / Bildningsforum – Tessa Turtunen, Marthaförbundet
Island – Salome Hallfredsdóttir og Gudmundur Ingi Gud- brandsson, Landvernd, Icelandic Environment Association
Danmark – Malene Lundén, Energiakademiet, Samsø
Succeskriterier:
For verden
Ny viden om hvor mange lokalområder, der arbejder med konsekvenserne af klimaforandringerne
Ledelse i at samarbejde på tværs af sektorer og brancher
For Samsø som samfund
Kenskab til Samsø status som Danmarks vedvarende energi Ø.
For Energiakademiet
Nyt netværk
Ny viden og læring om hvordan det, der formidles, giver mening for den enkelte deltager
Nyt lederkursus
For projektledernes lederskab
Ny læring om hvilke udfordringer der ligger i at få en økonomi forankret, så al viden og erfaring fra efteruddannelsen Ikke går tabt i forhold til FNs 4 verdensmål: Lige ret til opkvalificering og information om bæredygtig livsstil.